forex trading logo

Dziennik Librus



Grafika losowo

pc080016k.jpg

Szkoła na mapach

Goście

Naszą witrynę przegląda teraz 89 gości 

bip



Strona główna Kadra szkoły Pedagog szkolny Plan pracy na rok szkolny 2013/2014
Plan pracy na rok szkolny 2013/2014 PDF Drukuj Email
poniedziałek, 07 października 2013 14:22

Działania pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2013/2014

 

Pedagog szkolny organizuje w szkołach i placówkach pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla dzieci i młodzieży, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się poprzez pomoc wychowawcom klas i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi zwracając uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji o Prawach Dziecka. Zawsze jednak głównym partnerem w pracy pedagoga szkolnego jest uczeń.

Zgodnie z literą prawa w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej do zadań pedagoga należeć będzie:

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych  i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;

2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;

3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.

W naszej szkole pedagog szkolny planuje i realizuje także zadania z zakresu doradztwa zawodowego oraz sprawuje opiekę nad Szkolnym Kołem Wolontariatu (wspólnie z wolontariuszami prowadzi ,,Zakręconą akcję”, ,,Adopcję serc”, ,,Czytamy dzieciom”, WOŚP, organizuje pomoc w nauce, opiekuje się szkolną gazetką ,,Echo Szkoły’ ). W miarę możliwości organizuje pomoc rzeczową, materialną uczniom w trudnej sytuacji życiowej (zgodnie z rozporządzeniem z dnia 17.11.2010r. organizowanie pomocy materialnej nie należy do zadań pedagoga szkolnego) oraz uczestniczy w akcjach charytatywnych świątecznych i innych okolicznościowych.

 

 

I. ZADANIA OGÓLNO-WYCHOWAWCZE

  1. Dokonywanie systematycznej oceny sytuacji wychowawczej w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
  2. Stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego.
  3. Prowadzenie poradnictwa dla rodziców (szeroki zakres tematyczny).
  4. Rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych w szkole oraz ich rozwiązywanie (samodzielnie lub przy pomocy specjalistów).

 

  1. II. PROFILAKTYKA WYCHOWAWCZA

1.Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród dzieci i młodzieży, objęcie pracą charytatywną w ramach Szkolnego Koła Wolontariatu.

2.Poznanie dziecka i rozpoznanie jego warunków życia i nauki oraz współpraca z instytucjami niosącymi pomoc dziecku i rodzinie (m.in.kuratorzy społeczni, Sąd Rodzinny, GOPS, PPP, PCPR, Kościół).

3.Pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych dzieci i ich problemów szkolnych.

4.Opieka nad uczniami wymagającymi szczególnej pomocy wychowawczej, w tym dzieci z rodzin zastępczych, wychowywane tylko przez matkę, półsieroty.

5.Prowadzenie działań zgodnych ze Szkolnym Programem Profilaktycznym, w tym z zakresu edukacji zdrowotnej (np. ,,Znajdź właściwe rozwiązanie”, ,,Szkoła bez przemocy”).

6.Organizowanie spotkań z ciekawymi osobowościami, propagowanie pozytywnych wzorców w życiu codziennym.

III PRACA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNA

  1. Współpraca z nauczycielami w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju ucznia oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych.
  2. Pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych, wyjaśnianie niezrozumiałych zwrotów i terminów.
  3. Organizowanie i pomoc w skierowywaniu uczniów mających trudności w nauce, na badania w Poradni Pedagogiczno –Psychologicznej w Kościerzynie.
  4. Koordynowanie prac zespołów w tworzeniu  IPET-ów dla uczniów wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

IV. INDYWIDUALNA OPIEKA PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNA

 

1. Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych, domowych.

2.    Organizacja zajęć warsztatowych z zakresu: komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie z emocjami, radzenia sobie ze stresem, doradztwa zawodowego oraz innych w zależności od zdiagnozowanych potrzeb (na wniosek wychowawców klas oraz w ramach godzin dydaktycznych )

3.    Pomoc dzieciom z trudnościami w kontaktach z rówieśnikami, zwłaszcza dzieciom drugorocznym oraz uczniom klas IV.

4.   Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. Poddawanie ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym systematycznej kontroli i ocenie, wdrażanie go do przestrzegania obowiązujących  norm społecznych, zawieranie kontraktów z uczniami.

5.       Organizowanie profilaktyki uzależnień – przeciwdziałanie paleniu tytoniu, spożywaniu alkoholu, i używaniu narkotyków, dopalaczy, cyberprzemocy, anoreksji, okaleczaniu ciała. Rozwijanie różnych form profilaktyki  i poradnictwa.

6. Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądu Rodzinnego.

7.        Przeciwdziałanie agresji i przemocy rówieśniczej i domowej. Wywiady rodzinne, współpraca z kuratorami społecznymi.

 

V. ORGANIZACJA PRACY WŁASNEJ

  1. Stała współpraca z władzami szkoły, wychowawcami, nauczycielami, samorządem szkolnym, organizacjami i instytucjami zainteresowanymi  rozwiązywaniem problemów opiekuńczo-wychowawczych.
  2. Organizowanie pomocy psychologa na terenie szkoły (dyżur psychologa z PPP w Kościerzynie). Zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów i rodziców.
  3. Prowadzenie obowiązującej dokumentacji.
  4. Prace administracyjne, w tym m.in. obsługa Systemu Informacji Oświatowej, przygotowywanie sprawozdań, obsługa korespondencji, prace w sekretariacie szkoły.
  5. Dokształcanie służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pedagoga szkolnego.
 


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: free Joomla themes html linux hosting Valid XHTML and CSS.