forex trading logo

Dziennik Librus



Grafika losowo

pc080007k.jpg

Szkoła na mapach

Goście

Naszą witrynę przegląda teraz 54 gości 

bip



Strona główna Dla Rodziców Warto przeczytać Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci
Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci PDF Drukuj Email
wtorek, 11 listopada 2014 10:05

Wspomaganie rozwoju mowy - porady dla rodziców

Tak postępujmy:

  1. Mówmy do dziecka dużo,  spokojnie, bez spieszczeń już od pierwszych dni jego życia.
  2. Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, budujmy krótkie zdania, modulujmy głos.
  3. Mówmy dziecku co przy nim robimy, co się wokół dzieje, tak by widziało naszą twarz.
  4. Karmienie piersią zapewni dziecku prawidłowy rozwój układu artykulacyjnego.
  5. Uczymy dbałości o higienę jamy ustnej, pamiętajmy, aby nauczyło się gryźć i żuć.
  6. Zwracamy uwagę, aby dziecko oddychało nosem, w innym przypadku zapytajmy pediatrę o ustalenie przyczyny (alergia, trzeci migdał, katar?
  7. 0powiadajmy i czytajmy bajki, wierszyki, powtarzajmy wyliczanki i rymowanki, śpiewajmy, naśladujmy głosy z otoczenia.
  8. Rozwijajmy wszelką sprawność ruchową, w tym manualną, jako ćwiczenia wspomagające rozwój mowy.
  9. W przypadku wątpliwości skontaktujmy się z logopedą. Terapia logopedyczna to proces długotrwały, niekiedy uciążliwy z tego powodu, ale nie rezygnujmy, trud się opłaci (w mojej opinii ok. 90% wad udaje się wyeliminować, jeśli rodzic jest zainteresowany  współpracą!)


Tego nie róbmy:

  1. Unikajmy podawania dziecku smoczka, nie przedłużajmy picia z butelki, zwracajmy uwagę, by nie ssało palca – następstwem może być nie tylko wada zgryzu, ale również wymowa międzyzębowa bardzo trudna do wyeliminowania.
  2. Nie zawstydzajmy dziecka i nie przymuszajmy do poprawiania mowy (jeśli jego język i usta są mało ruchliwe dziecko nie wypowie danego słowa)
  3. Nie obierajmy dziecku (3-4 letniemu i starszemu) owoców, nie odkrawajmy skórek od chleba, nie miksujmy jedzenia- dziecko gryząc i żując przygotowuje do pracy szczękę, usta, język, podniebienie.
  4. Nie zmuszajmy dziecka leworęcznego do posługiwania się ręką prawą (ośrodek ruchu i mowy znajduje się blisko siebie), co może prowadzić do jąkania.
  5. Nie wymagajmy od dziecka zbyt wczesnego wymawiana głosek : głoski szumiące  czyli sz, cz, ż, dż oraz r pojawiają się najpóźniej- między 5 a 7 r.ż.
  6. Nie zaniedbujmy chorób uszu, migdałków, gardła, gdyż nie leczone mogą utrudniać prawidłowe słyszenie.
  7. Nie należy bez konsultacji z logopedą  kazać powtarzać małemu dziecku wyrazy i zdania. Może to przynieść odwrotny skutek-wada się utrwali. Wszelkie ćwiczenia ustala logopeda, które potem omawia i ćwiczy z rodzicem przed lustrem. Jeśli rodzic nie może skontaktować się z logopedą powtarzamy wyrazy zapisane w zeszycie, bo one zostały przećwiczone z dzieckiem na terapii. Ćwiczenia bezpieczne, które możemy wykonywać bez obaw to: zabawy dźwiękonaśladowcze, całuski (usta w kształcie kółeczka), kląskanie, parskanie, uśmiechy (buzia się rozciąga), dmuchanie na piórka, liście, papierki, wiatraczki, piłeczki itp

Zanim zaczniesz się martwić (3-4 latki):

  • Głoski sz, ż, cz, dż, r to głoski wymagające sprawnego języka (musi podnosić się do góry) oraz sprawnych ust (powinny być okrągłe) – pojawiają się między 5-7r.ż., dlatego u 3-4 nie uczymy tych głosek (więcej szkody niż pożytku, bo artykulatory nie są gotowe do takiej pracy, oczywiście zdarzają się wyjątki!
  • Głoska r wymawiana jest początkowo jako j, a potem l np. rower to jowej lub lowel (tak mówi 3-4 latek)
  • Głoska k=t, g=d np. kotek=totet, gęś=dęś,
  • głoska f=p, w=b np. foka=pota, wanna=bana (niekiedy opuszczają podwójne głoski
  • dzieci leworęczne, częściej chłopcy mają opóźniony rozwój mowy (nie jest to reguła!)
  • głoska l=j np. lala=jaja
  • głoski syczące s, z, c, dz bywają zastępowane ciszącymi ś, ć, ź, dź sp. sama=siama

Co nas powinno zaniepokoić?

  • Oddychanie przez otwarte usta, chrapanie podczas snu
  • Brak reakcji na głos, gdy dziecko nie widzi naszej twarzy, preferowanie gestów i mimiki w porozumiewaniu się
  • Opóźniony rozwój ruchowy, trudności z poruszaniem się, schodzeniem ze schodów
  • Długo utrzymujące się zanieczyszczanie się (wypróżnianie się)
  • Leżący płasko język, wychodzący przed usta, widoczny podczas mówienia
  • Tworzenie nieprawidłowych dźwięków np. dziecko mówi r, ale gardłowo lub wysuwa język do przodu
  • Utrzymujące się powyżej 5-6 roku zacinanie się, jąkanie
  • Niezrozumiała mowa, bełkot słowny
  • Trudności w układaniu puzzli z kilku lub kilkunastu elementów

Opracowała Elżbieta Trzcińska

 


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: free Joomla themes html linux hosting Valid XHTML and CSS.