forex trading logo

Dziennik Librus



Grafika losowo

pc080025k.jpg

Szkoła na mapach

Goście

Naszą witrynę przegląda teraz 101 gości 

bip



Znowu zapomniałem..... PDF Drukuj Email
niedziela, 18 stycznia 2015 11:29

Znowu zapomniałem.....

czyli co zrobić, żeby mieć lepszą pamięć


Pamięć to zdolność do przechowywania i odtwarzania informacji, jedyny w swoim rodzaju zapis przeżytych doświadczeń. Zaczyna się rozwijać już w okresie płodowym i osiąga dojrzałość między 14 a 16 rokiem życia. Żeby służyła do późnej starości, musimy o nią dbać.

Siedzibą pamięci jest mózg. Wszystko, czego się nauczyliśmy, poznaliśmy i doświadczyliśmy jest kodowane, a następnie utrwalane i przechowywane w nim przez układ nerwowy w postaci tzw. engramów. Obecnie wielu naukowców uważa, że za wchłanianie i zapamiętywanie informacji odpowiedzialny jest hipokamp-narząd w kształcie konika morskiego, który mieści się w centralnej części mózgu. Oblicza się, ze mózg ludzki zdolny jest do zmagazynowania miliona miliardów jednostek informacji. Wykorzystujemy jednak tylko 5% możliwości naszej pamięci.


Ze względu na czas trwania rozróżniamy pamięć:

a) krótkotrwałą - zbierającą informację, np. podczas czytania, gdy chcemy zrozumieć fragment tekstu. Zakończenie nie byłoby dla nas zrozumiałe, gdyby ta pamięć nie przechowała jego początku.

b)długotrwałą - przechowującą informacje, które nigdy nie znikają z mózgu. W miarę upływu czasu staja się tylko coraz trudniej dostępne.

Według typu bodźców, jakie najłatwiej zapamiętujemy, pamięć dzielimy na: słuchową, wzrokową i ruchową.


Według metody zapamiętywania na:

a)mechaniczną-używasz jej, kiedy wkuwasz np. wzory, daty i nie próbujesz zrozumieć tego, czego sie uczysz

b)logiczną-posługując się nią zapamiętujesz głównie sens wiadomości i nie przywiązujesz wagi do formy. Odnajdujesz związki pomiędzy zagadnieniami, które właśnie poznajesz, łączysz z wiedzą, którą zdobyłeś wcześniej.


Mikroelementem pobudzającym pracę mózgu, a tym samym pamięci jest bor. Zawierają go jabłka, gruszki, brzoskwinie, winogrona, orzechy, brokuły, warzywa strączkowe. Cynk, obecny w rybach morskich, ostrygach, fasoli, mięsie indyka, również korzystnie wpływa na zdolności zapamiętywania. Szkodzą zaś pamięci pokarmy tłuste, zawierające cholesterol oraz bogate w węglowodany. Intensywnemu wysiłkowi umysłowemu nie sprzyjają łakocie i słodkie potrawy. Pamiętajmy, że alkohol niszczy pamięć.


Jak możemy poprawić pamięć?

Przed przystąpieniem do konkretnych ćwiczeń poprawiających pamięć zacząć należy od rozgrzewki. Jeśli zawsze podnosisz słuchawkę telefonu prawą ręką - zacznij robić to lewą. Wchodź po schodach tyłem, zapnij guziki inną niż zazwyczaj ręką. Takie zmiany zaskoczą mózg i zmuszą go do większego wysiłku. Dobrym ćwiczeniem jest również liczenie w pamięci, czy rozwiązywanie krzyżówek. A oto przykłady ćwiczeń rozwijających pamięć:

  •  Wypisz na kartce kolumnę wyrazów (od 4 do 10). Obok nich napisz nie po kolei cyfry od 1 do 10. Zapamiętaj połączenia: wyraz-cyfra. Przypatrz się, zapamiętaj. Do podanych cyfr dopisz wyraz.
  • Wypisz na kartce kolumnę wyrazów (od 4 do 10). Obok nich dorysuj kolorowe kropki np. drzewo=kropka czerwona. Zapamiętaj połączenia, przypatrz się, zapamiętaj. Do podanych kolorów dopisz wyrazy.
  • Wybierz kilka lub kilkanaście (zależnie od wieku)wyrazów- mogą to być wcześniej odgadnięte zagadki. Postaraj się znaleźć związek między nimi. Utwórz z nich historyjkę, czym bardziej niezwykła tym lepiej. Wyobraź sobie ją, zamknij oczy i opowiedz.
  • Wymyślaj i powtarzaj rymy np. ,,uje się nie kreskuje"

  • Napisz 10 rzeczowników zaczynających się od przedrostka ,,pół" np. półwysep, półkole, półmetek itp. Odłóż kartkę i odtwórz je z pamięci. Sprawdź na zegarku, ile czasu ci to zajmie. Później napisz 10 rzeczowników, zaczynających się od przedrostka ,,przed" np. przedsmak, przedmowa..Stopniowo zwiększaj liczbę wyrazów i skracaj czas ich odtwarzania z pamięci.

  • Wypisz kolumnę wyrazów, a na sąsiedniej liście zanotuj fragment każdego z nich np. magnetofon-ma, katastrofa-ka. Teraz zasłoń spis wyrazów i odtwarzaj je z pamięci, patrząc tylko na symbole. Kiedy będziesz rozwiązywać to zadanie po raz kolejny, dla utrudnienia wymyśl skróty, które nie będą pierwszymi literami, np. chmura- ur.

  • Nauczyciel dyktuje wyrazy (od 5 do 10 na początku dwusylabowe)uczeń zapisuje tylko samogłoski tworząc schematy np. mama=-a-a, dama=-a-a,sama=-a-a po czym powtarza je w całości, patrząc na schemat. Drugi wariant ćwiczenia to: dymek=d-m-k, domek=d-m-k

  • Spróbuj zapamiętać szereg przypadkowych liczb, np. 56, 94,13,57.Następnie wypisz je na kartce-od pierwszej do ostatniej i odwrotnie. Zacznij od szeregu czterech liczb, potem postaraj się zapamiętać ich sześć, osiem itd.

 

CIEKAWOSTKI

SENEKA potrafił powtórzyć bezbłędnie we właściwej kolejności 2000 nie powiązanych ze sobą słów po jednorazowym usłyszeniu.

TEMISTOKLES mówił po imieniu do każdego z 20 tysięcy mieszkańców Aten.

JULIUSZ CEZAR i ALEKSANDER WIELKI znali imiona wszystkich swoich żołnierzy, a było ich około 30 tysięcy.

opracowała Elżbieta Trzcińska

 


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: free Joomla themes html linux hosting Valid XHTML and CSS.